Fram tilbyr verdibaserte lederutvikling med utgangspunkt i menneskets mentale modeller. Gjennom kjennskap til, og bevisstgjøring av hvordan hjernen styrer adferden, gjør vi deg i stand til transformere relasjonen til deg selv og menneskene rundt deg. Selvledelse danner videre fundamentet i utviklingen og utøvelsen av ditt lederskap. Gjennom indre kraft og målrettet handling kan du nærme deg den beste utgaven av deg selv som leder og
”24-timers menneske”.

Verdibasert ledelse betyr å se på ledelse både som begrep og funksjon med utspring i mennesket som verdi og ressurs. Verdibasert ledelse legger til rette for at medarbeiderne opplever forståelse, medansvar, motivasjon og mestring mot felles mål. Virksomhetens identitet, organisasjonskultur og lederskapet bør videre bygge på de samme verdiene.

Helsefremmende ledelse er et moderne begrep som setter helse i direkte relasjon til arbeidet. Helsebegrepet handler i så måte om en helhetlig tilstand, hvor mennesket ses på i et 24-timers perspektiv. Dette betyr i praksis en helhetlig ledelsesutøvelse som involverer både hodet og hjertet. Lederens proaktive lederskap skal vises gjennom et bevisst, tilstedeværende og handlekraftig lederskap. Videre involveres og myndiggjøres medarbeideren gjennom et positivt fokus på løsning og resultat. Dette skaper økt samspill og enda bedre relasjoner mellom leder og medarbeider.

 
Varig adferdsendring krever erfaringsvis grundig og systematisk arbeid, med en betydelig del praktisk øving. Våre utviklingsprosesser bygger på ca 10 % kunnskapstilføring og ca 20 % internalisering gjennom å skape forståelse, bevissthet og ansvarlighet.
Vider utgjør aksjonslæringen ca 70 %, med målrettet forskning i egen lederadferd. Aksjonslæring dreier seg i hovedsak om trening på kommunikasjon og ledelse, samt evaluering og refleksjon av dette. I tillegg vil utøving av relasjonelt mot og det å utfordre egen komfortsone, garanterer skape varig adferdsendring.
 

Fram tilbyr ulike former for lederutvikling og kan fasilitere prosesser for alt fra enkeltledere til større ledergrupper. Vi ønsker i samarbeid med kunden å skreddersy utviklingsprosessen slik at vi sikrer felles forståelse for ønsket effekt, samt hva som kreves av både deltagere og Fram som fasilitator.

Våre lederutviklingsprogrammer bygger som oftest på noen hovedemner. Under har vi trukket frem de emnene som oftest går igjen som egne moduler:
 

  • Selvledelse og systemisk tenkning, gjennomføringsevne og handlekraft
  • Helsefremmende- og salutogen ledelse
  • Lederskap, kommunikasjon og relasjonsbygging
  • Team- og kulturutvikling
  • Den lærende organisasjonen
  • Ledelse i krevende situasjoner

Våre lederutviklingskonsepter skal understøtte virksomhetens overordnede målsetninger om å skape et trygt, positivt og kraftfull lederskap.

Aksjonslæring:
Som vi påpeker innledningsvis mener vi at ca 70 % av læringsprosessen dreier seg om trening og det å forske i egen lederpraksis, samt å utfordre egne mentale modeller. Fram anbefaler derfor at den enkelte leder, som en sentral del av utviklingsprogrammet, skal jobbe med seg selv med basis i aksjonslæring. Egen organisasjon blir ”øvingsarenaen” med et reelt behov for ledelse. På denne måten relateres lederutviklingsprogrammet i størst mulig grad til ledernes arbeidshverdag. Aksjonslæringen skaper i stor grad en erfaringsbasert læringsprosess med bevisstgjøring og ansvarliggjøring av den enkelte. Selvledelse, gjennomføringsevne og handlekraft er helt avgjørende for personlig utvikling og utøvelse av et bevisst og solid lederskap.